Lijsttrekker kieskring Tongeren, provincie Limburg
Kruimelpad
Nog steeds onduidelijkheid rond het Trajecontcontrole-as-a-service concept
Deze Vlaamse Regering maakte het mogelijk dat lokale besturen onder bepaalde voorwaarden GAS-boetes kunnen uitschrijven voor kleine verkeersovertredingen. Daaruit ontstond het concept TaaS, waarbij een privéfirma aanbiedt alle investerings- en exploitatiekosten van trajectcontroles voor haar rekening te nemen in ruil voor een aandeel van elke boete die wordt uitgeschreven. De contracten hieromtrent zorgden de afgelopen weken voor heel wat beroering, daar ze aan de lokale besturen beperkende maatregelen oplegden m.b.t. verkeershandhaving. Naar aanleiding van enkele nieuwe feiten ondervroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors (N-VA) de in Vlaanderen bevoegde ministers Peeters en Somers om duidelijkheid.
Tijdens de vergadering van de commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van donderdag 13 januari 2022 gaf Vlaams minister Peeters enkele voorwaarden voor lokale besturen aangaande het samenwerken met private partners i.v.m. trajectcontroles. “Dat in combinatie met het nieuws dat afgelopen vrijdag bekend raakte m.b.t. de beslissing van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers, om het besluit van de gemeente Bonheiden aangaande de samenwerking met TaaS te vernietigen omdat de lokale autonomie daarmee in het gedrang dreigt te komen, zorgt voor heel wat onduidelijkheden voor de lokale besturen", zegt Vlaams parlementslid Rita Moors.
Wat momenteel wel duidelijk is, is dat TaaS zoals eerder geconcipieerd niet kan. De vraag is echter hoe het nu verder moet. “Ministers Somers en Peeters laten wat betreft het samenwerken van lokale besturen met private partners inzake trajectcontroles de deur op een kier staan. Concrete richtlijnen blijven uit, tenminste tot minister Peeters klaar is met haar evaluatie van het GAS 5 decreet”, aldus Moors. Tot die tijd worden lokale besturen aangeraden om, vooraleer dergelijke overeenkomst aan te gaan, advies te vragen aan de Vlaamse administratie. “Ik vind het belangrijk dat er zo snel mogelijk eenduidige informatie komt”, oppert Moors. “Een situatie zoals in Bonheiden mogen we niet nogmaals laten gebeuren.”
“GAS 5 blijft een goede zaak, waarmee we de lokale besturen een stuk meer autonomie kunnen bieden. Maar we moeten de zaken durven zien zoals ze zijn. TaaS toonde de pijnpunten van GAS 5 en die evaluatie waar we al een tijdje op wachten is écht dringend aan de orde. Van daaruit hoop ik dat minister Peeters een duidelijker kader zal creëren”, concludeert Moors.
Via deze link kan u de passage van Rita in de TV Limburg reportage hieromtrent bekijken: https://www.tvl.be/nieuws/trajectcontrole-bilzen-opnieuw-onder-vuur-1327...